Ik hou van vis, maar de standaard combinatie vis met worteltjes en krieltjes heb ik wel zo’n beetje gezien. Dit zalmpakketje uit de oven vind ik daarom een welkome afwisseling. Je kunt het ook nog eens met verschillende ingrediënten klaar maken, dus varieer vooral met jouw favoriete vis en groenten. Wist je dat vis goed is voor je gezondheid? Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 1 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis, zoals makreel, haring, sardines of zalm. Met dit super makkelijke en lekkere recept voor zalmpakketjes moet het je zeker lukken om elke week minimaal 1 keer vis te eten.

Dit heb je nodig voor 2 porties:

– 1 courgette
– 250 gram champignons
– 250 gram cherrytomaatjes
– 2 eetlepels Philadelphia met bieslook of kruiden
– 2 moten zalm van ongeveer 125 gram per stuk
– Italiaanse kruiden en viskruiden
Voor de bereiding: 2 grote stukken aluminiumfolie en eventueel een ovenschaal

Zo maak je het:

1. Snijd de courgette in blokjes en de champignons in plakjes. Verdeel de courgette, champignons en de cherrytomaatjes over 2 stukken aluminiumfolie.
2. Strooi wat Italiaanse kruiden over de groenten en verdeel 1 eetlepel Philadelphia over elk pakketje.
3. Leg de zalmmoten op de groenten en strooi hier wat viskruiden over.
4. Vouw het aluminiumfolie goed dicht om de groenten en de vis heen, zodat alles helemaal is afgesloten.
5. Leg de pakketjes (eventueel in de ovenschaal) voor ongeveer 30 minuten in de oven op 200℃. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een zalmpakketje met Philadelphia bevat ongeveer 380 kilocalorieën, 33,2 gram eiwit, 13,7 gram koolhydraat en 20,2 gram vet, waarvan 5,9 gram verzadigd vet.

Tips:

– Ik doe de pakketjes uit voorzorg in een ovenschaal, omdat er wat vocht uit kan lekken.
– Is je aluminiumfolie net te klein? Geen probleem, vouw er een nieuw stuk omheen. Zorg in ieder geval dat de pakketjes goed zijn afgesloten, dan wordt het gerecht goed gaar.
– Ook zonder de Philadelphia is een zalmpakketje heerlijk, je proeft dan nog meer de smaak van de vis en de kruiden.
– Je kan er natuurlijk gebakken krieltjes bij serveren, maar met zoveel groenten vult een zalmpakketje prima, dus een bijgerecht is niet nodig.
– Dit gerecht past prima in een koolhydraatbeperkt dieet en je kunt variëren met diverse vissoorten en allerlei soorten groenten.
– Variatietip: zie de foto hieronder. Ik maakte de zalmpakketjes ook eens met 250 gram sperzieboontjes, 250 gram champignons en een grote winterpeen in plakjes. Kook de sperzieboontjes en wortel dan wel even 5 minuten voor.