Wekelijks neem ik een kijkje in mijn boekenkast met kook- en dieetboeken, om inspiratie op te doen voor nieuwe gerechten. Ik kook, proef, verander wat naar eigen smaak en ontwikkel zo mijn eigen favoriete recepten. Deze sperziebonen kipkerrie heb ik ontdekt in het boek Grip op Koolhydraten van Yvonne Lemmers en heb ik ook zelf wat aangepast. De combinatie van zoute spekjes, rode uien en kerrie vind ik heerlijk!

Dit heb je nodig voor 2 porties:

– 120 gram (ongekookt afgewogen) zilvervliesrijst
– 150 gram kipfilet
– 100 gram spekblokjes
– 2 rode uien
– 400 gram sperziebonen
– 125 gram crème fraîche light of halfvol
– 2 teentjes knoflook (of 1 theelepel knoflookpoeder)
– 3 eetlepels kerriepoeder
– 1 eetlepel peterselie (vers hakken of gedroogd uit een potje)
Voor de bereiding: olijfolie, peper, zout

Zo maak je sperziebonen kipkerrie:

1. Knip de kip in stukjes. Snijd de uien in halve ringen. Dop de sperziebonen en breek ze doormidden. Pel de knoflooktenen en hak deze in kleine stukjes.
2. Breng in een kookpan ruim water aan de kook, voeg de rijst toe en laat ongeveer 8 minuten koken.
3. Breng in een andere kookpan de sperziebonen in water aan de kook en laat ongeveer 5 minuten koken.
4. Verhit een eetlepel olie in een wokpan. Fruit de ui en knoflook 2 minuten in de pan. Doe vervolgens de kipfilet, spekblokjes en kerriepoeder er bij en bak tot de kipfilet bruin is. Meng tenslotte de crème fraîche er bij en verwarm deze 2 minuten mee op een laag vuur. Breng de saus eventueel op smaak met een beetje peper en zout.
5. Verdeel de rijst en de sperziebonen over 2 borden en schep de kipkerrie er overheen. Garneer met de peterselie. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie sperziebonen kipkerrie bevat ongeveer 688 kilocalorieën, 46 gram eiwit, 54 gram koolhydraat en 30 gram vet, waarvan 13 gram verzadigd vet en 8,7 gram vezels. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips:

– Wil je graag afvallen of volg je een koolhydraatbeperkt dieet? Vervang dan de zilvervliesrijst door 200 gram bloemkoolrijst. Dat scheelt je ongeveer 168 kilocalorieën en 40,3 gram koolhydraten. Bloemkoolrijst hoef je niet te koken, maar kun je de laatste minuut mee verwarmen in de wokpan bij het vlees en de saus.
– Vind je dit gerecht net zo lekker als ik, maar wil je ook eens variëren? Het recept smaakt ook prima met broccoli- of bloemkoolroosjes in plaats van sperziebonen.
– Zowel crème fraîche als spekjes bevatten veel vet en zijn daarom calorierijk. Om het totaal aantal kilocalorieën wat te beperken kies ik daarom voor crème fraîche light.