Shakwatte? Ja, dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst op social media voorbij zag komen. Op z’n Nederlands is het gewoon ei in tomatensaus. Het stond al een tijdje op mijn lijstje van ‘uit te proberen’ gerechten, maar dat is dus gelukt en ondertussen heb ik het al een aantal keer gegeten. Ik denk dat het zelfs een nieuwe favoriet op mijn lijstje. Shakshuka is makkelijk, lekker én gezond, dus dat past natuurlijk helemaal in mijn straatje. Ik kwam er al achter dat er heel veel diverse bereidingswijzen zijn, dus je kunt met allerlei smaken variëren. Het recept van chickslovefood sprak mij het meeste aan, dus met wat kleine aanpassingen komt hier mijn eigen versie.

Dit heb je nodig voor 2 porties:

– 400g tomatenblokjes
– een klein blikje tomatenpuree (70g)
– een paprika (maakt niet uit welke kleur, ik gebruikte een rode)
– 2 uien
– een teentje knoflook
– 5 eieren
– 2 bruine of meergranen pistolets (vers of afbakbroodjes)
– kruiden: 1 theelepel komijnzaad, 1 theelepel chilipoeder, 1 theelepel paprikapoeder, peterselie (2 takjes vers of 2 theelepels gedroogd)
Voor de bereiding: olijfolie

Zo maak je shakshuka:

1. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika en snijd de paprika in stukjes. Pel de ui en snij deze in stukjes en pel het teentje knoflook en hak deze fijn.
2. Verwarm een eetlepel olijfolie in een grote koekenpan en fruit hierin de knoflook en ui ongeveer 2 minuten.
3. Bak vervolgens de stukjes paprika ongeveer 4 minuten mee. Voeg de tomatenblokjes, tomatenpuree en kruiden toe (pas op met de hoeveelheid chilipoeder!) en laat een paar minuten zachtjes pruttelen.
4. Maak een kuiltje in de saus en breek in het kuiltje voorzichtig een ei. Doe dit ook met de andere eieren. Leg een deksel op de pan en laat de eieren in 8-10 minuten op laag vuur gaar worden. De dooiers mogen iets zacht blijven.
5. Serveer het geheel met één afgebakken pistolet per persoon. Lekker dippen uit de pan of verdeel de shakshuka over 2 schaaltjes. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie shakshuka bevat ongeveer 439 kilocalorieën, 27 gram eiwit, 49 gram koolhydraat en 13 gram vet, waarvan 4 gram verzadigd vet en 9 gram vezels. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips

– De eerste keer (zie foto) maakte ik het gerecht met 3 eieren, maar toen hadden mijn man en ik ’s avonds weer behoorlijk trek. Ik maak het gerecht daarom nu met 5 eieren. Je zou ook een extra broodje kunnen gebruiken, maar ik vul een gerecht liever aan met meer groente en eiwitten, dan met extra koolhydraten.
– Het gerecht kan ook prima geserveerd worden met rijst in plaats van brood. Ook zou je kunnen variëren met extra groenten er in, denk aan champignons, courgette of wortel.