Als je me al een tijdje volgt, weet je ondertussen wel dat ik een pastaliefhebber ben. Op mijn social media plaats ik regelmatig een foto van diverse pastagerechten en bij onderstaande foto waren er wat volgers nieuwsgierig naar het recept, leuk! Deze ovenpasta met kip is één van mijn favoriete pastagerechten en heb ik zelf bedacht nadat ik een aantal jaar geleden een vergelijkbaar gerecht had gemaakt met een maaltijdpakket van Bertolli. Nu vind ik af en toe een pakje of zakje gebruiken geen probleem, maar ik zie het toch als een uitdaging om een net zo lekker gerecht te maken zónder een maaltijdpakket. Dat is gelukkig goed uitgepakt met dit recept, ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik (en mijn man). De ovenpasta met kip is een beetje pittig door de toevoeging van chilipoeder en lekker krokant door het laagje kaas er overheen.

Dit heb je nodig voor 2 porties:

– 150 gram (ongekookt gewogen) pastaschelpjes of pipe rigate pasta
– 200 gram kipfilet
– 400 gram Italiaanse roerbakgroenten
– 1 pakje tomaten passata (500 gram)
– 100 gram geraspte kaas
Voor de bereiding: olijfolie, Italiaanse kruiden, chilipoeder, 2 tenen knoflook (of 1 theelepel knoflookpoeder)

Zo maak je pittige ovenpasta kip:

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Pel de knoflooktenen en hak deze in kleine stukjes. Knip de kipfilet in stukjes.
2. Breng in een kookpan water aan de kook, voeg de pasta toe en kook ongeveer 8 minuten.
3. Verhit een eetlepel olijfolie in een koekenpan of wokpan. Bak hierin de knoflook met stukjes kipfilet lichtbruin. Bak vervolgens de Italiaanse groente 5 minuten mee. Voeg de tomatenpassata toe, samen met 1 eetlepel Italiaanse kruiden en 1 theelepel chilipoeder.
4. Vet de ovenschaal in met wat olie en schep de gekookte pasta in de schaal. Verdeel met een grote lepel de saus met kip en groente over de pasta en strooi de geraspte kaas er overheen.
5. Bak de ovenpasta kip ongeveer 20 minuten af op 180 graden. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie pittige ovenpasta kip bevat ongeveer 656 kilocalorieën, 58,7 gram eiwit, 69,6 gram koolhydraat en 14,5 gram vet, waarvan 7,4 gram verzadigd vet. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips:

– Ik gebruik zelf 30+ kaas in het gerecht, dit scheelt je 50 kcal per persoon. In een ovenpasta vind ik dat je het toch niet proeft of je nu 30+ of 48+ kaas gebruikt.
– Ik ben voor gemak, dus gebruik een zak Italiaanse groente. Het kan goedkoper zijn om losse groente te kopen. Neem dan 1 prei, 1 ui en 1 rode paprika en snijd die zelf in stukjes.
– Hou je van pittig eten? Gebruik dan 2 theelepels chilipoeder in plaats van 1 theelepel.