De eetstress rondom de feestdagen is weer in volle gang. Bij wie gaan we eten en wat gaan we eten, ook in mijn familie is het een van dé gespreksonderwerpen van de week. In mijn praktijk vragen cliënten hoe ze verantwoord om kunnen gaan met al het lekkers tijdens de feestdagen. Sommige cliënten verzetten de afspraak van december naar januari, want het heeft nu toch geen zin om aan een gezonder gewicht te werken.. December is zooooo een moeilijke maand! Maar is het echt zo moeilijk of maken we het onszelf moeilijk?

5 feestdagen

Laten we eens kritisch gaan kijken naar deze maand. Op 5 december was het Sinterklaas, op 25 en 26 december is het kerst en op 31 december en 1 januari vieren we oudejaarsavond en nieuwjaarsdag. Dat zijn volgens mij welgeteld 5 feestdagen. Echter wordt Sinterklaas soms meerdere keren met familie, schoonfamilie en vrienden gevierd, is er plotseling nog een kerstavond voor kerst, een derde kerstdag, een kerstviering op het werk, op school en ga zo maar door. Maar is dat een reden om de hele maand onbeperkt te eten en drinken? Ik vind van niet. Jij kan zelf de keuze maken wat, wanneer en hoeveel je neemt.

Wat

De hele maand december wordt geassocieerd met gezelligheid en bij gezelligheid hoort lekker eten. Echter is lekker eten niet hetzelfde als onbeperkt eten. Eet overdag geen koekje bij de koffie en neem ’s avonds wel die oliebol. Kies tussen een voorgerecht OF een nagerecht. Neem een variatie van groente en vlees op de gourmetplaat. En beperk de porties brood, frietjes en rijst, maar neem een goed stuk vlees of vis en daarbij wat extra groenten. Tip: kies niet AL HET LEKKERS, maar alleen het ALLERLEKKERST!

Wanneer

Hoe lang van te voren had jij al gevuld speculaas, kruidnoten en chocoladeletters in huis? En snoep jij nu al van kerstkransjes, banketstaaf en oliebollen? Natuurlijk mag je genieten, maar bepaal bewust wanneer je dat gaat doen. Neem je normaal op zaterdag iets lekkers bij de koffie? Doe dit dan niet op de zaterdag voor kerst, maar neem dan wel dat lekkere toetje bij het kerstdiner. Drink je graag in het weekend een paar wijntjes of biertjes? Bewaar deze dan voor oudejaarsavond. Eet tussen de feestdagen door wat lichter en beperk dan de extraatjes, zodat je tijdens de feestdagen extra kan en mag genieten.

Hoeveel

Op de bank met een zak chips en ongemerkt heb je het voor de helft leeg, ken je dat? Uiteindelijk heb je misschien alleen van de eerste hand chipjes echt genoten en de rest heb je niet eens geproefd. Gemiddeld eten we rond de jaarwisseling 8 oliebollen per persoon, maar waarschijnlijk geniet je er nog veel meer van als je er maar 2 eet. Bepaal bewust hoeveel je van lekkere extraatjes gaat eten en geniet er bewust van. Maak een boodschappenlijst voor het aantal personen wat bij jou eet en staar je niet blind op kiloknallers en andere aanbiedingen.

Blijf bewegen

Ja, het is soms koud en guur buiten. Maar het regent en sneeuwt niet de hele dag, dus het weer is geen reden om de hele dag binnen te blijven zitten. Kleed jezelf goed aan en ga er op uit, een boswandeling kan prachtig zijn in deze tijd van het jaar. Doe een extra blokje om en neem je bezoek gewoon mee. Ligt er sneeuw, maak dan samen met je kids een sneeuwpop. Of veeg het stoepjes van je oude buurvrouw schoon, goed voor jezelf en goed voor een ander.

Vind je het nog steeds lastig hoe je de komende week lekker kunt eten zonder aan te komen? Download dan nu mijn E-book ‘Gezond genieten tijdens de feestdagen’. Met tips, recepten, dagmenu’s en nog veel meer!