Elke dag pannenkoeken? Met deze havermoutpannenkoeken zou het gewoon kunnen! Met slechts drie basis ingrediënten maak je in een handomdraai lekker en gezonde pannenkoeken die je elke dag zou mogen eten. Natuurlijk heb ik liever dat je ook tijdens het ontbijt varieert met diverse gerechten en producten, maar mijn punt is denk ik wel duidelijk, deze pannenkoeken zijn een gezonde keuze!

Dit heb je nodig voor 1 portie:

– 1 rijpe banaan
– 1 ei
– 30 gram havermout
Voor de bereiding: olijfolie

Zo maak je de havermoutpannenkoeken:

1. Prak in een schaaltje de banaan fijn. Breek het ei en roer deze met een vork door de banaan. Roer ook de havermout door het mengsel.
2. Verhit een grote koekenpan met een beetje olijfolie. Schep met een eetlepel 3 keer een volle eetlepel in de pan, zodat je 3 kleine ronde pannenkoeken krijgt. Keer om wanneer de bovenkant droog is en bak de havermoutpannenkoeken aan beide kanten bruin. Je kunt van het mengsel totaal ongeveer 6 pannenkoeken maken.
3. Gebruik eventueel wat smaakmakers, zoals een theelepel kaneel of een eetlepel honing. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie havermoutpannenkoeken (zonder toppings) bevat ongeveer 302 kilocalorieën, 11,4 gram eiwit, 45,1 gram koolhydraat, 7,2 gram vet, waarvan 2,1 gram verzadigd vet. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips:

– Vind je het niet zo praktisch om steeds 3 kleine pannenkoeken te maken? Maak dan 2-3 grote pannenkoeken van het mengsel.
– Beleg de pannenkoeken bij een laat ontbijt eens met wat kwark en fruit. Dit vult behoorlijk, zo heb je meteen een super gezonde brunch!