Super handig, die kant en klare courgette spaghetti en bloemkoolrijst van Albert Heijn! Natuurlijk is het goedkoper en ook leuk om zelf te maken, maar ik vind een beetje gemak soms ook wel prettig. Eerder deelde ik al een recept met courgette spaghetti, maar ook met bloemkoolrijst kun je heel veel variaties maken. Dit recept voor bloemkoolnasi staat binnen 20 minuten op tafel en is wel één van mijn favorieten. Ik vind dat je door de toevoeging van kruiden, kip en ei het verschil met gewone rijst echt niet proeft in dit gerecht, dus zeker de moeite waard om eens te proberen. Het voordeel van bloemkoolrijst is dat je meteen twee keer zoveel groente binnen krijgt en het een stuk minder calorieën en ook veel minder koolhydraten bevat dan gewone rijst. Dus ook wanneer je diabetes hebt of wilt afvallen is dit een goed alternatief.

Dit heb je nodig voor 2 porties:

– 400 gram bloemkoolrijst (AH)
– 150 gram kipfilet
– 400-500 gram nasigroente (kant en klaar gesneden bakje/zakje te koop bij diverse supermarkten)
– 1 bakje boemboe voor nasi goreng
– 4 eieren
Voor de bereiding: olijfolie

Zo maak je bloemkoolnasi:

1. Knip de kip in stukjes. Verwarm in een wokpan een eetlepel olijfolie en bak hierin eerst de kip bruin en gaar.
2. Voeg de nasigroente toe aan de kip en wok in ongeveer 5 minuten beetgaar.
3. Verwarm ondertussen in een grote bakpan een eetlepel olijfolie en bak hierin de 4 eitjes.
4. Roer de boemboe en 50 ml water door de groente en kip en voeg vervolgens de bloemkoolrijst ook hier aan toe. Schep alles goed door elkaar en laat het geheel nog 2 minuten zachtjes doorwarmen.
5. Verdeel de bloemkoolnasi over 2 borden en leg hier bovenop de eitjes. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie bloemkoolnasi bevat ongeveer 576 kilocalorieën, 43 gram eiwit, 24 gram koolhydraat en 32 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd vet en 9 gram vezels. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips

– Ik vind het lekker om er wat Zeeuwse kroepoek (garnalensmaak) bij te eten, maar dit bevat natuurlijk wel weer wat extra calorieën en koolhydraten. Als je wilt afvallen raad ik dus aan om de kroepoek weg te laten.
– Af en toe een kant en klaar kruidenmengsel gebruiken vind ik geen probleem. Ik kook zoveel mogelijk vers, maar af en toe vind ik het gewoon makkelijk en lekker om een pakje of zakje toe te voegen. Gebruik je liever geen kant en klare kruidenmengels? Ook prima, maak dan zelf een nasikruiden mengsel van 1 eetlepel paprikapoeder, 1 eetlepel kerriepoeder, 1 theelepel knoflook, 1 theelepel ketoembar, 1 theelepel djahé en een eetlepel sojasaus. Bijna net zo lekker als boemboe!