Het nieuwe jaar is weer begonnen en veel mensen zijn bezig met goede voornemens. ING Nederland doet jaarlijks onderzoek naar goede voornemens en daaruit blijkt dat acht op de tien Nederlanders een of meerdere goede voornemens voor 2017 hebben. De top vijf van meest genoemde goede voornemens zijn: meer sporten/bewegen, afvallen, minder druk maken, meer sparen en minder snoepen/snacken. Voor het derde jaar op rij schoort ‘Afvallen’ het hoogst als meest belangrijke goede voornemen (Bron: ING Nederland).

Infographic van ING Nederland

Infographic van ING Nederland

Het volhouden van goede voornemens blijkt echter een uitdaging. Slechts één op de zes hield zich volledig aan het goede voornemen van afgelopen jaar. Dit kan komen door het stellen van onrealistische doelen, maar het ligt voornamelijk aan een slecht plan van aanpak. Laten we dat in 2017 eens anders gaan doen! In dit blog beschrijf ik een stappenplan om dit jaar op een goede manier aan je doelen te kunnen werken. Omdat afvallen voor veel mensen een belangrijk goed voornemen is voor veel mensen gebruik ik dit als voorbeeld, maar met het stappenplan kun je ook aan de slag met andere goede voornemens.

Motivatie

Om een goed voornemen te kunnen laten slagen is het belangrijk dat het iets is wat jij zélf graag wilt! Je partner, moeder of kind kan willen dat jij gaat afvallen, maar jij moet zelf een goede motivatie hebben om het te gaan doen. Alleen als jij het echt wilt, zal het lukken.
Schrijf voor je zelf eens op WAAROM je wilt afvallen (of waarom je meer wilt sporten, gezonder wilt eten, stoppen met roken o.i.d.). Misschien heb je last van je gewrichten of merk je nu dat je weinig conditie hebt. Of wellicht wil je meer zelfvertrouwen, een bepaalde kledingmaat passen of ga je binnenkort trouwen. Bewaar de motivatiepunten voor jezelf, want wellicht heb je het later eens nodig om op terug te kunnen vallen, wanneer je motivatie ver te zoeken is. Bespreek je motivatie met je partner of andere belangrijke mensen in je omgeving. Zij kunnen je dan steunen bij moeilijke momenten, misschien willen ze je wel helpen door zelf ook mee te gaan doen.

Doelen stellen

A goal without a plan is just a wish, schrijf op wat je wilt bereiken! Je hoofddoel kan bijvoorbeeld zijn: in 2017 wil ik 10 kg afvallen. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn met je hoofddoel, door goed te omschrijven WAT je wilt bereiken en WANNEER. Het hoofddoel is vaak een doel voor de lange termijn, maar om je motivatie hoog te houden is het belangrijk om ook na te denken over de tussendoelen op de korte termijn. Bijvoorbeeld: over 1 maand wil ik 2 kilogram zijn afgevallen. Wees realistisch, 5 kg komt er niet in een week aan en gaat er dus ook niet in een week weer af! 0,5-1 kg per week is voor de meeste mensen wel haalbaar. Het behalen van deze tussendoelen zijn een klein succes om te vieren, wat je motiveert om weer door te gaan.

Plan maken

Om je tussendoelen en uiteindelijk je hoofddoel te kunnen bereiken is een stappenplan nodig. Bedenk welke stappen voor jou nodig zijn om je doelen te bereiken en probeer deze zo concreet mogelijk op te schrijven. Bijvoorbeeld: ik drink geen sapjes en frisdrank meer, maar water, thee en koffie. Of: ik eet maximaal 1 keer in de week een koek bij de koffie. Of: ik ga drie keer per week een uur bewegen. Denk praktisch: pak je agenda er bij en plan afspraken met jezelf in. Op welke avond ga je naar de sportschool? Wanneer maak je die wandeling van een uur in de bossen? Wanneer ga je boodschappen doen? Op welke dag heb je weinig tijd om te koken en dus een snel alternatief nodig? Maak eventueel een maaltijdplanning voor de komende week en werk met een boodschappenbriefje!
Wees voorbereid op tegenslagen en moeilijke momenten en verzin strategieën om daarmee om te gaan. Ga na waarom je eerdere pogingen om af te vallen niet gelukt zijn. Veel mensen vinden het moeilijk om zich aan goede voornemens te houden wanneer ze ziek zijn, op vakantie gaan, een feestje hebben of druk zijn met studie of werk. Probeer van te voren te bedenken hoe je met deze moeilijke momenten om wilt gaan.

Evaluatie

Leefstijlverandering heeft tijd nodig en je hoofddoel kan soms ver weg lijken. Houd daarom bij hoe ver je al bent gekomen en vier je successen als je een tussendoel hebt bereikt. Weeg jezelf regelmatig en houd eens een dagboek bij je van voeding en beweging. Dit helpt je om bewuster te worden van je verbeterpunten, zodat je kunt bijsturen. Zie het werken aan je goede voornemen als een leerproces, waarbij een moeilijk moment niet meteen een mislukking hoeft te zijn.

set goal, make plan, work, stick to it, reach concept presented on blackboard with color notes and white chalk

Succes met je goede voornemens!

Groetjes uit Zeeland,
Martine