Veel van mijn cliënten eten in het weekend graag een taartje. Nu mag je af en toe best jezelf verwennen met iets lekkers, maar als je op je gewicht wilt letten, moet je keuzes maken. Met dit lekker zomerse kwarktaartje in een glas krijg je veel minder calorieën binnen dan een gewone punt kwarktaart en kun je dus onbezorgd genieten!

Dit heb je nodig voor 1 portie:
– 1 speculaasje
– 4 eetlepels magere kwark (ongeveer 100 gram)
– 1 eetlepel aardbeienjam (ongeveer 15 gram

Zo maak je het:
1. Verkruimel het speculaasje. Dit kan met een deegroller, maar ook gewoon met je handen. Doe driekwart van de speculaaskruimels in een glas.
2. Meng in een beker 4 eetlepels kwark met 1 eetlepel aardbeienjam. Verdeel dit kwarkmengsel over de speculaaskruimels in het glas.
3. Garneer je aardbeienkwark met de overgebleven speculaaskruimels en geniet van je kwarktaartje!

Voedingswaarde:
1 portie van dit kwarktaartje bevat ongeveer 130 kilocalorieën, 18,7 gram koolhydraten, 9 gram eiwit en 1,8 gram vet, waarvan 1 gram verzadigd vet.

Tips:
– Het speculaasje kan ook vervangen worden door een Bastogne koekje.
– Wil je het nog gezonder maken? Gebruik dan 50 gram gepureerde/geprakte aardbeien in plaats van 1 eetlepel aardbeienjam.
– De aardbeienjam kan je natuurlijk ook vervangen voor andere smaken!
– Volg je een koolhydraatbeperkt dieet? Vervang dan de speculaaskruimels voor 20 gram gehakte noten en vervang de aardbeienjam voor 50 gram geprakte aardbeien. Het kwarktaartje bevat dan totaal ongeveer 10 gram koolhydraten.