Gezond eten is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Alleen als je gezond eet wil het niet zeggen dat dan je ook meteen gezond bent. Want wat is gezondheid eigenlijk? Volgens de WHO is gezondheid “Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken.” Dat klinkt behoorlijk ingewikkeld, maar het gaat er dus om dat je jezelf goed voelt, zowel fysiek als mentaal en sociaal. De juiste voeding zorgt er voor dat je lichaam fysiek gezond is, maar ook voldoende beweging is hierbij belangrijk. Verder is ontspanning een belangrijk onderdeel om mentaal en sociaal gezond te zijn, maar ook een positieve mindset zorgt voor mentale gezondheid. Deze vier onderdelen zijn dus allemaal bepalend voor je totale gezondheid.

     

Voeding

Puur, variatie, balans en vooral genieten, dat vind ik belangrijk in een gezond voedingspatroon. Elke dag groente en fruit, voldoende volkoren producten, regelmatig vis, noten en peulvruchten en zoveel mogelijk puur en onbewerkt. En heus, geloof mij als ik vertel dat het bij mij ook niet altijd goed gaat. Er komt bij mij ook wel eens een Knorr wereldgerecht op tafel en ik eet wekelijks wel frietjes of pizza. Maar dan kom ik meteen bij het woord balans. “Alles mag, alleen niet elke dag“, is zo’n beetje mijn motto geworden. Ik vind namelijk dat je alles moet kunnen eten, maar dat je wel moet opletten hoeveel en hoe vaak je minder gezonde producten neemt. Als je basisvoeding goed is, krijg je voldoende voedingsstoffen binnen voor een gezond lijf en mag je rustig een keer in de week genieten van wat extra’s zoals een schaaltje chips, een stuk chocolade of gebak of een glas wijn of bier.

Beweging

Voldoende beweging zorgt voor een goede fysieke gezondheid. Je botten blijven er stevig van, je conditie wordt er beter van en je verbranding blijft op peil door beweging, dus je blijft er gemakkelijker van op gewicht. Maar dat is niet het enige. Ook je mentale gezondheid wordt beter van bewegen, want bewegen vermindert stress en spanning en je slaapt er beter van. Bewegen levert vaak ook een voldaan gevoel en meer zelfvertrouwen op, dus redenen genoeg om hier op te letten voor een goede gezondheid! Een algemeen advies is om dagelijks een uur beweging te hebben, zoals fietsen, wandelen en traplopen. Ik heb als diëtist zittend werk en ik merk dat het op een lange werkdag soms lastig is om voldoende te bewegen. Ik probeer daarom bewust een pauze in te plannen om even met de hond een wandeling te maken, dan kan ik daarna weer vol energie aan de slag. Ook probeer ik huisbezoekjes bij mij in het dorp altijd lopend of met de fiets te doen, alle kleine beetjes helpen. De laatste tijd ben ik weinig in de sportschool geweest, maar ik weet wel dat ik na het sporten ook een heerlijk ontspannen en voldaan gevoel heb, dus dat zou ik toch wel graag weer willen oppakken..

Ontspanning

Ontspanning zorgt er voor dat je lichaam kan uitrusten van alle inspanning die je levert, zowel met je lijf als met je gedachten. Je creatieve vermogen wordt groter door ontspanningen en je gedachten positiever, het zorgt er dus voor dat je beter in je vel zit. Eigenlijk maakt het niet uit wat je doet als ontspanning, als het voor jou maar als ontspanning voelt! Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om te tekenen en schilderen, maar ook een boek lezen, een romantische film kijken en uit eten gaan zijn mijn favorieten. Regelmatig loop ik met mijn hond langs de zeedijk en dan ga ik een tijdje aan de waterkant zitten, dat is voor mij echt genieten. Alle leuke evenementen die ik mag bezoeken voor mijn blog zie ik ook als ontspanning. Een bijkomend voordeel is dan dat ik veel leuke mensen ontmoet, dus ik werk dan niet alleen aan mijn mentale, maar ook mijn sociale gezondheid! Soms vind ik het best wel lastig, om voldoende ontspanning te hebben, dus dan moet ik het echt inplannen. Met een eigen diëtistenpraktijk is er altijd nog wel iets te doen en ik heb zoveel ideeën voor mijn blog, dat ik ook daar steeds mee bezig ben. Al doende heb ik al wel geleerd dat de boog niet altijd strak gespannen kan staan. Zodra ik alles even loslaat en echt geniet van andere dingen, dan kan ik daarna juist weer veel effectiever en efficiënter werken in mijn praktijk of aan mijn blog.

Mindset

Zonder positieve mindset wordt het heel lastig om succesvol en gelukkig te zijn in het leven. Ken je zo’n gevoel dat vandaag even niet jouw dag is? Op zo’n dag heb ik vaak zin om mezelf te verwennen met comfortfood en sla ik de beweging wel een keer over. Ontspannen lukt dan ook niet echt, omdat ik in een negatief gevoel zit. Je mindset beïnvloedt dus je fysieke, mentale en sociale gezondheid. Zolang jij niet gelooft dat je gezonder kunt gaan eten, meer kunt gaan bewegen of een mooier leven kunt gaan leiden, gaat het niet lukken. Bewustwording van je gedachten en gewoontes is de eerste stap. Kleine haalbare doelen stellen om deze gewoontes te veranderen is een volgende stap en daarna is het gewoon doen! Vier alle (kleine) successen en maak je dromen waar. Vertrouw op jezelf en hou van jezelf, die boodschap wil ik het liefst aan iedereen (inclusief mezelf) meegeven. The only limit is you!

Voeding, beweging, ontspanning en mindset zorgen dus samen voor een goede gezondheid. Wat zijn jouw aandachtspunten om mee aan de slag te gaan? Laat het me weten in een reactie hieronder of op social media, ik ben benieuwd!