Ik stop er mee!

Deze gedachte ging afgelopen week door mijn hoofd. Niet met mijn doel om fitter te worden hoor, want dat wil ik nog steeds heel graag. Nee, stoppen met mijn diëtistenpraktijk. Gewoon de hele bende verkopen, een baan zoeken en daarnaast verder uitbreiden als Zeeuwse Foodie.

Wow, vanwaar die frustratie, er zitten toch super veel voordelen aan een eigen praktijk? Ja, ik kan mijn eigen werktijd indelen, veel thuis werken, zelf bepalen wanneer ik vakantie heb, lekker thuis lunchen en de hond tussendoor uitlaten. Maar het is helaas niet helemaal zo rooskleurig als het lijkt. Het is geen kwestie van een gesprekje met iemand hebben en dan klaar zijn. Meestal maak ik achteraf een persoonlijk voedingsplan en voor elke cliënt schrijf ik regelmatig een evaluatierapport naar de huisarts. Verder moet ik dagelijks meerdere voicemails, emails en whatsapp of sms berichtjes beantwoorden. Aan het eind van elke maand ben ik een aantal uur bezig met alle declaraties regelen naar de zorgverzekeraars. Tussendoor moet ik scholingen volgen om mijn kwaliteitsregistratie als diëtist te behouden, regelmatig overleggen met huisartsen en praktijkondersteuners, geef ik af en toe een lezing of workshop en moet ik natuurlijk mijn administratie goed bijhouden.

De afgelopen 4 jaar heb ik wel geleerd om al die dingen zo goed mogelijk in één weekplanning uit te voeren. Maar deze week ging dat declareren niet helemaal zoals normaal. Om een lang verhaal kort te maken: de regels van de zorgverzekeraars zijn veranderd en sinds januari werkt mijn regio met een nieuw huisartsensysteem, dus echt alles moest anders dan voorheen. Ik denk dat ik er afgelopen week wel minimaal 15 uur extra mee bezig ben geweest en nu is het nog niet helemaal geregeld. Allemaal uren die niet gedeclareerd kunnen worden (lees: werken voor NIKS) en uren die ik veel liever besteed aan het helpen van mensen met hun voedingsprobleem. Ik was er dus even helemaal klaar mee.

Wat dit allemaal te maken heeft met mijn persoonlijke doel ‘from fat to fit’? Nou, ik vind het soms moeilijk. Om tijd te maken voor een gezond tussendoortje als de volgende cliënt zit te wachten. Om te gaan sporten als er nog mails open staan of administratie gedaan moet worden. Om even op de bank te ontspannen als ik nog voedingsplannen moet maken. Om een vrije dag ook echt vrij te houden als er mensen bellen die graag snel geholpen willen worden. Eigenlijk vind ik het gewoon moeilijk om mezelf, mijn lijf en mijn gezondheid op nummer 1 te zetten. En volgens mij ben ik niet de enige. Want als je een gezin hebt, een drukke baan, een huishouden en ook nog rekening wilt houden met de wensen en voorkeuren van iedereen, wanneer maak je dan tijd voor sporten en hoe ga je dan gezonder eten?

Tijd maken voor JEZELF, keuzes durven maken die goed zijn voor JOU en zelfverzekerd een goede planning aanhouden om JOUW DOEL te kunnen bereiken, dat klinkt voor veel mensen egoïstisch. Maar ik leerde vorig jaar van Michael Pilarczyk een belangrijke les:

Het allerbeste wat je kunt doen voor de wereld, is het beste maken van jezelf.

Dus ik stop er mee. Niet met mijn praktijk, want ik haal nog steeds veel voldoening uit het begeleiden van mensen naar een positief resultaat. Maar ik stop wel met mezelf op een tweede plek zetten. Ik stop met het steeds voor anderen ALTIJD ALLES goed te willen doen. Ik ga het vanaf nu goed doen voor mezelf. Op mijn voorwaarden en volgens mijn weekplanning ga ik nog bewuster werken, ontspannen, eten, sporten, genieten en werken aan mijn doelen. En ik weet dat het niet in één keer 100% gaat lukken en dat er nog veel lastige momenten gaan komen, maar daar hoop ik dan zelf weer van te leren. Zodat ik vervolgens jou daar ook mee kan helpen. Wordt vervolgd…

PS deze week geen video, maar wel laat ik je nog even zien wat het resultaat gisteren was op de weegschaal. Na 2 dagen verjaardagstaart, hapjes, spareribs en wijntjes had ik wel verwacht dat ik was aangekomen. Ruim een kilo er bij, maar ook flink wat verschuivingen in vet-, vocht- en spiermassa, dus ik trek maar de conclusie dat mijn lijf even gek doet door al het gekke eten en drinken. Hup, weer verder!

Week Datum Gewicht BMI Vet% Vocht% Spiermassa
0 6 januari 74.0 24,7 36.5 47.4 44.6
1 13 januari 73.5 24.6 35.6 48.1 45.0
2 20 januari 72.6 24.2 36.1 47.6 44.0
3 27 januari 72.5 24.2 36.0 47.7 44.1
4 3 februari 73.6 24.6 34.7 48.7 45.6