De afgelopen week ging niet helemaal zoals ik had gepland wat betreft voeding en beweging. Een korte samenvatting: maandag, dinsdag en woensdag was ik (te) lange dagen aan het werk, donderdag had ik echt even rust nodig en vrijdag vloog de dag voorbij met werken en dingen afronden voor het weekend. Frietjes, ijs, crackers met chocopasta, niet sporten, je ziet het allemaal terug in mijn nieuwe video (klik onderaan deze blog op de YouTube link).

Valkuil

Aan het eind van elke week probeer ik voor mezelf te evalueren: wat ging goed en wat kan beter? Deze evaluatie kan je natuurlijk toepassen op het gebied van voeding en beweging, maar ook qua werk, ontspanning, persoonlijke ontwikkeling en andere doelen is het goed om wekelijks te evalueren. Dit houdt je scherp en zorgt er voor dat je steeds beter kan omgaan met je valkuilen.

Eén van mijn valkuilen is (te)veel willen werken en dan sporten, gezond eten, maar ook ontspanning en andere dingen aan de kant zetten. Nog even een mailtje beantwoorden, nog even een voedingsadvies uitwerken, nog even mijn boekhouding bijwerken, steeds is er wel een reden om mijn laptop open te klappen en mijn avond te vullen met allerlei taken, die best tot de volgende dag kunnen wachten. O ja, en die ene cliënt toch maar om half 12 plannen, want dat kan nog net. Terwijl ik dan vervolgens moet haasten om (makkelijk en snel) te lunchen, de hond uit te laten en naar mijn volgende spreekuur te gaan. Of de hele middag volplannen met cliënten en dan geen tijd nemen om een tussendoortje te eten en vervolgens thuis zo’n trek hebben dat ik de kast wel leeg kan (vr)eten of friet ga halen…

Dat vele werken zorgt er niet alleen voor dat ik minder gezond ga eten, maar ook dat ik niet ga sporten of minder tijd maak voor ontspanning. Helaas ben ik geen superwomen en in de loop van de week voel ik me dus behoorlijk gaar, wat ook weer een reden kan zijn om minder goed voor mezelf te zorgen. Al met al moet ik dus nog steeds werken aan BALANS.

Resultaat

Mijn gewicht leek gisteren op de weegschaal behoorlijk mee te vallen: 0,9kg er af! Maar toen ik verder ging kijken naar mijn vet- en spiermassa viel het resultaat toch tegen. Mijn spiermassa en vochtpercentage zijn omlaag en mijn vetpercentage is omhoog. Dat is juist niet de bedoeling! Een lichaamsmeting op de weegschaal is een momentopname, maar de conclusie is dat de afgelopen week niet goed is geweest voor het behalen van mijn doelen. Wellicht heb ik wat minder gedronken dan de vorige meting, maar sowieso heb ik te weinig eiwitten gegeten en te weinig gesport.

Week Datum Gewicht BMI Vet% Vocht% Spiermassa
0 6 januari 74.0 24,7 36.5 47.4 44.6
1 13 januari 73.5 24.6 35.6 48.1 45.0
2 20 januari 72.6 24.2 36.1 47.6 44.0

En nu?

Qua calorieën beperken en afvallen gaat het goed, maar qua voldoende eiwitten eten en sporten kan het nog beter. Om strakker en fitter te worden zijn juist die laatste 2 super belangrijk. Verder dus met mijn plan en voornamelijk focussen op sporten en voldoende eiwitten eten. Ik heb in mijn agenda 3 sportmomenten ingepland en een deal gemaakt met mezelf dat ik er geen andere afspraken of excuses tussen laat komen. Ook heb ik een voedingsschema voor mezelf gemaakt, met een combinatie van eiwitrijke maaltijden en mijn eigen favoriete gerechten. Qua balans zal ik mezelf wat meer aan een planning moeten houden, want als zelfstandig ondernemer is er altijd wel werk te doen. Een wekelijks moment voor yoga lijkt mij een goed idee en er staat weer een wekelijkse schilderles op de planning als vast ontspanningsmoment. Wat is jouw plan voor de komende week?

Wordt vervolgd…

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=Aab8oQtt5YI[/embedyt]