Bij bietjes denk je wellicht meteen aan een Hollands potje rode bietjes met aardappelen en een speklapje. Heerlijk, maar bietjes zijn door de zoete smaak ook prima te gebruiken in diverse andere gerechten. Deze frisse bietjessalade met geitenkaas vond ik echt een heerlijke combinatie, dus staat bij mij nu regelmatig op het menu. Wist jij trouwens dat bietjes veel foliumzuur, kalium, ijzer en antioxidanten bevatten? Niet alleen erg lekker dus, maar ook super gezond!

Dit recept is voor 1 persoon.

Dit heb je nodig:

  • 100g ijsbergsla
  • 100g gekookte rode bietjes
  • 100g komkommer
  • 50g geitenkaasbolletjes (Bettina)
  • 1 eetlepel pijnboompitjes (10g)
  • voor de dressing: 1 eetlepel olijfolie, 1 theelepel mosterd, 1 eetlepel citroensap, snufje peper en zout

Zo maak je de frisse bietjessalade met geitenkaas:

  • Snijd de bietjes en komkommer in stukjes. Snijd eventueel de verse ijsbergsla in reepjes.
  • Doe de ijsbergsla, bietjes en komkommer op een groot bord of in een schaal. Verdeel hierover de geitenkaasbolletjes en pijnboompitjes.
  • Meng de ingrediënten voor de dressing in een klein schaaltje door elkaar met een vork. Verdeel dit daarna over de salade en schep alles door elkaar.

Eet smakelijk!

Tips:

  • Ik koop meestal de biologische gekookte bietjes kant en klaar in een zakje van 500g. De bietjes die over blijven kun je invriezen of in een ander gerecht verwerken.
  • IJsbergsla is natuurlijk het lekkerst als je het vers koopt, maar voor het gemak koop ik ook regelmatig de zakjes gesneden sla. Deze moet je na openen echter wel meteen opeten, anders wordt de sla bruin.
  • De komkommer kun je gewoon even afspoelen met water en met schil in stukjes snijden, de schil bevat nog eens extra vezels.

Voedingswaarde:

Een portie bietjessalade met geitenkaas bevat ongeveer 370 kilocalorieën, 13,3 gram eiwit, 10,1 gram koolhydraat, 29,3 gram vet, waarvan 10,4 gram verzadigd vet en 4,9 gram vezels. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.