Gezond leven betekent niet alleen yoghurt, fruit en groente eten. Het gaat om balans in variatie, porties en keuzes en voor mij hoort pizza af en toe bij die balans. Elke maand eet ik wel een keer pizza en dan vind ik het toch het lekkerst om deze zelf te maken. Deze BBQ chicken pizza is denk ik wel mijn favoriet. Ik gebruik hiervoor meestal de pizzabodem met tomatensaus van Tante Fanny. Deze ligt in het versschap van diverse supermarkten.

Dit heb je nodig voor 2 personen:

– 1 pizzabodem met tomatensaus (Tante Fanny)
– 200 gram kipfilet
– 1 rode paprika
– 1 grote rode ui (of 2 kleintjes)
– een mini blikje mais (70 gram Bonduelle)
– bbq saus

Zo maak je de bbq chicken pizza:

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Rol de pizzabodem uit op een bakplaat. Verdeel de tomatensaus over de bodem.
2. Knip de kip in stukjes, snijd de paprika in reepjes en de ui in halve ringen.
3. Verhit 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak hierin de stukjes kip gaar.
4. Verdeel de kip, paprika, ui en mais gelijkmatig over de pizza. Bak de pizza in de oven ongeveer 12-15 minuten gaar. Bepaal zelf hoe bruin en krokant je de pizza wilt, check op het laatst even of het niet verbrand of dat hij eventueel nog iets langer mag.
5. Verdeel wat bbq saus over de pizza en snijd de pizza in stukken. Eet smakelijk!

Voedingswaarde:

Een portie pizza (uitgaande van 2 personen) bevat ongeveer 848 kilocalorieën, 52,3 gram eiwit, 118,4 gram koolhydraat, 15,6 gram vet, waarvan 3,9 gram verzadigd vet en 9,5 gram vezels. Dit is berekend met de Eetmeter van het Voedingscentrum.

Tips:

– Voor de bodem kun je ook per persoon 1 Magioni bloemkoolpizza gebruiken. Deze bevat minder kilocalorieën en koolhydraten en is dus een goede keuze wanneer je wilt afvallen.
– Voor 2 personen is de Tante Fanny pizzabodem een behoorlijke portie. Je kunt er gemakkelijk met 3 personen van eten, dan zit je op ongeveer 600 kcal per persoon. Serveer er eventueel een rauwkost salade bij. Zo krijg je ook nog eens wat extra groente binnen!