Op vakantie en toch op gewicht blijven? Ik schreef er een blog met tips over, maar het leek me goed om te laten zien hoe ik dat dan in de praktijk doe. Twee weken lang hebben mijn man en ik van huis geruild met onze (schoon)zus en haar gezin. Wij naar Apeldoorn en zij naar Sint-Annaland. Het was heerlijk om even in een andere omgeving te zijn, zonder wekker en afspraken. In een ‘normaal’ huis had ik de mogelijkheid om gewoon te koken en te eten wat ik thuis ook doe, maar ik wilde ook een beetje vakantie vieren. Hoe ik dat deed vertel ik je graag in dit eetdagboek.

Ontbijt

Ik hou van een boterham met hagelslag als ontbijt, dus die heb ik dan ook regelmatig gegeten. Het liefst met een kopje koude melk. Helaas bevat dit ontbijt weinig goede voedingsstoffen en merk ik ook dat ik daarna snel weer trek heb. Ik wisselde daarom af met een schaaltje yoghurt met walnoten en een lepeltje honing. Lekker met een kopje thee en soms nog wat fruit erbij. Vanuit thuis had ik nog een stuk bananenbrood meegenomen, dus daarvan at ik ook af en toe een plakje met wat yoghurt en fruit. Met de combinatie yoghurt met noten of met bananenbrood kon ik prima de hele ochtend zonder tussendoortje en kreeg ik pas weer trek rond lunchtijd.

      

Lunch

Op een warme dag heb ik een keer uitgepakt met een lunch in het park. Verse broodjes met vleeswaren, een kleine salade, fruitsap en stukjes fruit. Helaas heb ik hier geen foto van, wel van mijn zonnige uitzicht die middag 🙂 Meestal was de lunch eigenlijk een beetje saai, gewoon 2 sneetjes brood met sandwichspread, een gebakken ei of wat vleeswaren. Tijdens de twee weken gingen we af en toe uit lunchen. Ik bestelde een keer saté met twee sneetjes bruin brood, super lekker en wel verdiend na een fietstochtje. Ook at ik één van mijn lekkerste lunchbroodjes ooit; een waldkorn broodje met tonijnsalade met een zalmspiesje met dragonsaus, jummie!

     

Diner

Keuzes maken, variëren en balans kwamen bij het diner eigenlijk heel goed samen. Ik wilde het mezelf een beetje makkelijk maken, want in een vreemde keuken is toch alles weer net even anders. Ik kookte zelf onder andere Italiaanse tortellini met verse groente en pastasaus, typisch Hollandse wortels met gebakken krieltjes en heerlijke zalm, Indiase kip Tandoori met verse groenten en Chicken Tonight saus en bladerdeegplaattaart met een simpel kopje soep. Op warme dagen aten we een kant en klare maaltijdsalade of een zelfgemaakte salade. Een combinatie dus van verse producten, maar ook kant en klare producten. Gewoon omdat ik vind dat dat prima af en toe moet kunnen.

     

Zo’n 2-3 keer per week gingen we ergens eten of bestelden we via thuisbezorgd. Lekker even gebruik maken van de voordelen van het wonen in een stad. Ik at Spaanse tapas tijdens een dagje struinen in Arnhem, een dikke hamburger met frietjes na een wandeling door Apeldoorn en een Griekse maaltijd na een middagje shoppen in de stad. Thuis bestelden we onder andere een heerlijke rijsttafel van een Surinaams-Indonesisch restaurant en ook gewoon een vette kapsalon. In de restaurants koos ik bewust alleen een hoofdgerecht en dronk ik water bij de maaltijd. Ook lette ik op deze dagen wel even extra op mijn andere maaltijden en tussendoortjes.

     

Tussendoor

Het ontbijt was meestal wat later dan thuis, uitslapen hoort er bij op vakantie. In de loop van de ochtend had ik daarom geen behoefte aan een tussendoortje. ’s Middags nam ik meestal een stuk fruit, een stukje bananenbrood of een cracker met beleg. We gingen een aantal keer iets drinken op een terras, maar op één taartje na heb ik steeds gekozen voor een lekker kopje (munt)thee zonder iets lekkers er bij. Verder dronk ik natuurlijk veel water, af en toe een glaasje crystal clear en af en toe een fruitbiertje. Ik heb sommige avonden wat chips of nootjes gegeten en een keer een milkshake gedronken tijdens een avondwandeling. De tussendoortjes probeerde ik zoveel mogelijk gezond te houden, zodat ik voldoende fruit en water binnen kreeg en dan met andere maaltijden wat meer kon eten.

     

Goed ontbijten, keuzes maken, genieten en variëren. Ik heb geprobeerd om mijn 5 tips om op gewicht te blijven tijdens vakantie toe te passen en dat ging prima. Ik geef toe dat ik het soms lastig vond en dat er echt wel dagen tussen zaten dat ik iets meer heb gegeten dan ik had willen doen. Door lekker veel te wandelen, regelmatig een lange ronde te fietsen en door af en toe een balansdag met alleen gezonde maaltijden in te lassen kon ik toch mooi in balans blijven. Ik merkte vooral dat ik me er super goed bij voelde, dus ik hoop dat jij dat ook zo ervaart met mijn tips!