Mijn eerste eetdagboek! Het is even wennen om steeds (mooie) foto’s van mijn eten te maken. Gelukkig worden de dagen al weer wat langer, maar het is toch echt al donker wanneer ons diner op tafel staat. Ik ga de komende maanden diverse vormen van eetdagboekjes met jullie delen en hoor dan natuurlijk graag wat jullie het leukst vinden. Het eetdagboek van januari wordt een globale samenvatting van de keuzes bij mijn 3 hoofdmaaltijden.

Ontbijt

Januari begon ik goed met een afwisseling van mugcake, havermoutpap of yoghurt/kwark met fruit en noten. De laatste 2 weken is de variatie toch weer wat minder, aandachtspuntje dus! Doordeweeks eet ik nu meestal havermoutpap, lekker wat warms op de vroege ochtend. Ik maak ‘m van 200 ml amandelmelk met 35 gram havermout, 2,5 minuut in de magnetron en dan eventjes iets laten afkoelen en indikken. Daarbij neem ik een groot glas water en een multivitamine en magnesium supplement. In het weekend maak ik iets meer tijd voor het ontbijt en dan is het meestal kwark met een appeltje, wat walnoten en een lepeltje honing.

havermout ontbijt    kwark met appel en noten

Lunch

Ook wat betreft de lunch begon ik in januari met een lekkere variatie van brood met home made eiersalade, een boerenomelet, tonijnsalade, een tosti of gewoon lekker een bammetje met beleg. De afgelopen dagen is het voornamelijk tosti met kaas/salami en curry of ketchup of 2-3 sneetjes brood met sandwichspread, heel af en toe afgewisseld met een eiergerecht (bijvoorbeeld dit ei ovenpannetje).

tosti met curry    mini ei ovenpannetje

Diner

De warme maaltijd is wel altijd heel gevarieerd, vega, vis, hollandse pot en pasta zijn wekelijks terugkerende items. Graag kijk ik in de Allerhande of pak ik één van mijn kook- of dieetboeken uit de kast om inspiratie op te doen voor nieuwe gerechten. Wij proberen wekelijks een maaltijdplanning te maken voor het diner, zodat we steeds kunnen variëren en meteen een goede boodschappenlijst kunnen maken. Over mijn weekplanning schrijf ik binnenkort een andere blog! Hieronder een aantal nieuwe favorieten die ik afgelopen maand probeerde, achtereenvolgens: couscous met gehakt-tomatensaus, pita falafel met salade, courgetti met garnalen-carbonarasaus en ovenpasta met gehakt en ricotta. Allemaal toppers die zeker vaker terug gaan komen!

couscous gehakt tomatensaus    pita falafel met salade

courgetti met garnalen en carbonara    ovenpasta met ricotta

Tussendoortjes

Mijn tussendoortjes zijn een beetje saai. Een stukje fruit, een cracker met filet americain, een stukje pure chocolade of een handje noten zijn de meest terugkerende tussendoortjes. Geen foto’s helaas!

Aandachtspunten

Nu ik zo terug kijk op de eerste maand van januari zie ik toch wel wat aandachtspuntjes. Variatie in ontbijt en lunch ontbreekt soms en ik eet niet elke dag voldoende fruit. Ook de hoeveelheid eiwitten in mijn voeding is een aandachtspunt. Vooral op de dagen dat ik sport, moet ik toch wat meer kwark, een eitje of andere eiwitrijke voedingsmiddelen gaan gebruiken. Wordt vervolgd in februari..

Groetjes uit Zeeland,
Martine