Ik heb een nieuw favoriet tussendoortje; bananenbrood! Deze variant met noten en chocolade is heerlijk, maar je kan ook lekker variëren met andere smaken. Voeg bijvoorbeeld een handje blauwe bessen , wat rozijnen of stukjes appel toe, gebruik een andere meelsoort of voeg wat kokos of koekkruiden toe.

Dit zit er in:
– 3 rijpe bananen
– 3 eieren
– 150 gram amandelmeel
– 2 theelepels bakpoeder
– een snufje zout
– 50 gram pure chocolade
– 50 gram walnoten

Zo maak je het:
1. Verwarm je oven voor op 175 graden en vet een cakeblik in met een beetje boter of olie.
2. Pureer de 3 bananen tot moes met een blender of gewoon met een vork.
3. Mix de eieren door de bananenmoes met een garde.
4. Meng vervolgens het amandelmeel, bakpoeder en zout met de bananen en eieren tot een mooi beslag.
5. Hak de walnoten en pure chocolade in kleine stukjes en meng dit door het beslag.
6. Giet het beslag in de cakevorm en plaats deze in de oven. Bak het bananenbrood in 45 minuten gaar. Per oven kan dit verschillen, mijn oven gaat meestal te hard, dus ik bak het bananenbrood op 150 graden voor 45 minuten. Houdt vooral even in de gaten of de bovenkant niet verbrand. Prik na 45 minuten met een prikker in het brood, als deze er schoon uit komt, dan is het bananenbrood gaar.

Ik snijd het brood in 15 plakjes en doe de helft per stuk verpakt in de vriezer. Zo kun je het langer goed houden en per dag een stukje er uit halen, lekker makkelijk als tussendoortje op je werk of voor je kids in de pauze. Eet smakelijk!

Let op: 1 plakje bananenbrood bevat ongeveer 140 kcal en 8 gram koolhydraten (suikers). Wanneer je dit vergelijkt met een plakje ontbijtkoek (0ngeveer 90 kcal en 20 gram koolhydraten), zit er dus meer energie in, maar veel minder suikers. Prima dus als tussendoortje!

Groetjes uit Zeeland,
Martine