Afvallen met een dieet lukt bijna iedereen. Maaltijdvervangers, afslankpillen, een vetarm of koolhydraatarm dieet, er zijn heel veel methodes om op korte termijn gewicht te verliezen. Na het volgen van een dieet komen echter veel mensen weer net zo hard aan in gewicht, omdat ze terugvallen in oude gewoontes. Als diëtist adviseer ik daarom liever geen strenge diëten, maar geef ik liever het advies om je leefstijl te veranderen. Dat klinkt misschien saai, maar het werkt wel op de lange termijn! Ik geef je mijn vijf belangrijkste tips voor een gezonde leefstijl, waarmee je kunt afvallen zonder dat je een streng dieet hoeft te volgen.

Kies gezond

Gezonde keuzes maken kan veel invloed hebben op je calorie inname, maar ook op je gevoel van verzadiging. Neem als ontbijt geen melk met cornflakes of beschuit met jam, maar liever kwark met muesli of noten. Kies in plaats van een koek voor een stuk fruit of een volkoren cracker met beleg. Gebruik bij je lunch wat extra rauwkost en eet minimaal 200 gram groente bij je warme maaltijd. Heb je ’s avonds trek? Neem een schaaltje yoghurt met fruit of een handje ongezouten noten. Met kleine veranderingen in je voedingspatroon kun je al een groot resultaat bereiken!

Portie controle

Kijk eens kritisch naar je maaltijden en tussendoortjes. Schep jij graag een tweede portie op van je favoriete pastagerecht? Eet je graag twee croissantjes op zondagmorgen? Pak je een boterham extra als je lekker zit te lunchen met je partner en kinderen? Gaat de zak chips ongemerkt leeg wanneer je op de bank zit te relaxen? Wordt dat koekje bij de koffie regelmatig 2 of meer koekjes? Kies bewust en eet bewust! Bepaal van te voren hoeveel je wilt gaan eten, weeg je maaltijd eens af en geniet van de portie die je hebt.

Varieer

Veel mensen zitten vast in een eetpatroon. Brood bij het ontbijt en de lunch, een koekje bij de koffie, een warme maaltijd met een toetje en ’s avonds op de bank een lekker drankje met koek of chips. Natuurlijk weten we wel dat het koekje bij de koffie en die chips niet zo goed is voor een gezond gewicht. Wist je echter dat variatie in je eetpatroon ook helpt bij een goede stofwisseling? Veel van mijn cliënten vallen al af wanneer ze meer variatie in hun eetpatroon brengen. Vervang brood bij het ontbijt eens voor havermoutpap of yoghurt met noten. Kies als lunch eens voor een salade met vis of vlees(vervanging). Varieer bij de warme maaltijd met aardappelen, zilvervliesrijst en volkoren pasta of laat deze koolhydraatrijke producten bij de warme maaltijd af en toe helemaal weg.

Beweeg

De meeste winst voor een gezond gewicht haal je uit je voedingspatroon, maar beweging helpt ook zeker mee. Beweging verhoogt namelijk je verbranding, waardoor het afvallen gemakkelijker gaat en je daarna ook beter op gewicht kan blijven. Denk nu niet meteen dat je een abonnement bij een sportschool moet gaan nemen. Probeer een vorm van beweging te vinden die je leuk vindt en dus ook vol kan houden. Ga fietsen, wandelen, zwemmen, neem vaker de trap, volg een groepsles in de sportschool, ga fitnessen. Het maakt niet uit wat je doet, maar doe het wel regelmatig. Twee tot drie keer per week een uur bewegen is echt wel voor iedereen haalbaar. Maak jouw gezondheid prioriteit en plan je beweegmomenten wekelijks vooruit.

Verwenmomentje

Ken je mijn motto al? “Alles mag, maar niet elke dag.” Hiermee bedoel ik dat je alles moet kunnen eten, maar bewuste keuzes moet maken. Afvallen betekend zeker niet dat je niks lekkers meer mag eten. Doe het juist wel, maar met mate. Zo leer je om op een gezonde manier om te gaan met extra’s, zoals chips, koek, snoep, frisdrank of alcohol. Probeer elke week één verwenmomentje voor jezelf in te plannen. Op dat moment ga jij heerlijk genieten van dat gebakje bij de koffie OF een schaaltje chips OF een glaasje wijn met wat borrelhapjes OF iets anders waar jij gek op bent. Zo kun jij dus prima meedoen tijdens die verjaardag, barbecue of hightea, maar de rest van de week ga je weer terug naar de basis. Met deze gewoonte val je niet alleen af, maar blijf je ook prima op gewicht.

Gezonde keuzes maken, bewust kiezen hoeveel je eet, variëren, regelmatig bewegen en af en toe genieten. Met deze veranderingen kun jij er voor zorgen dat je gaat afvallen, zonder dat je het gevoel hebt dat je op dieet bent. Het zal vast niet altijd makkelijk zijn, maar door deze tips toe te passen en vol te houden kan ook jij werken aan een gezond gewicht en een gezonde leefstijl. Succes!

 

Groetjes Martine