Ben je eindelijk die kilo’s kwijt en dan staat er een vakantie op de planning.. Je hebt hard je best gedaan om af te vallen of misschien ben je al een tijdje aan de slag met een gezondere leefstijl. Op vakantie gaan lijkt dan een behoorlijke uitdaging, want hoe ga je om met alle verleidingen? Je wilt natuurlijk lekker gaan genieten, maar wellicht wil je ook graag op gewicht blijven tijdens de vakantie. Met mijn 5 tips laat ik je zien dat genieten en op gewicht blijven prima samen gaan!

1. Start de dag goed

Harde broodjes, croissants, een fruitsapje, het is allemaal erg lekker, maar voedzaam is het niet. Je hebt vaak binnen een uur al weer trek en dan is het oppassen om niet te gaan snaaien. Probeer bij het ontbijt te kiezen voor eiwitrijke producten, bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt met muesli of noten. Of neem een volkoren boterham met ham en ei. Eiwitrijke producten geven over het algemeen langer een verzadigd gevoel. Neem in plaats van dat fruitsapje gewoon een stuk fruit. Mijn ideale vakantieontbijt zie je op de foto hierboven. Een schaaltje volle yoghurt met walnoten en een lepeltje honing met daarbij wat aardbeien en een kopje thee.

2. Elke dag één genietmomentje

Bij een gezonde leefstijl hoort af en toe een genietmomentje en op vakantie mag dat zeker iets meer zijn. Probeer tijdens je vakantie bewust elke dag één genietmomentje te kiezen. Zo kun jij dus gewoon dat lekkere roomijsje bestellen, uitgebreid gaan lunchen, dineren met een mega burger of ’s avonds een paar wijntjes drinken. Niet allemaal op één dag, maar één keuze per dag. Eet je in de middag dat Italiaanse ijsje? Neem dan ’s avonds geen driegangenmenu. Wil jij bij het ontbijt toch die lekkere croissant met een fruitsapje? Neem dan die dag niet ook nog een glaasje wijn. Dus niet en-en-en, maar of-of-of. Een vakantie duurt meestal langer dan een dag, dus door elke dag iets anders te kiezen kun je al jouw favorieten een keer aan bod laten komen.

3. Uit eten, wat nu?

Ga je all inclusive op vakantie of graag uit eten? Probeer dan brood vooraf te beperken tot 1-2 sneetjes of laat het brood weg. Neem als voorgerecht een salade of bijvoorbeeld carpaccio of gamba’s. Bestel als hoofdgerecht gewoon lekker waar je zin in hebt, maar ga niet elke dag aan de pizza en hamburgers. Varieer met diverse soorten vlees of vis en een kleine portie frietjes, aardappeltjes, rijst of pasta als bijgerecht. Je kan er ook voor kiezen om wat salade extra bij te bestellen en dan geen frietjes er bij te nemen. Zo hou je weer wat ruimte over voor een lekker dessert. Uiteindelijk gaat het ook hierbij weer om de keuze maken voor jouw genietmomentje. Zin in een flinke portie spareribs met frietjes? Dan geen dame blanche er achteraan. Neem je een stuk zalm met salade? Dan is die chocolade brownie jouw extraatje!

4. Drink voldoende water

Vooral wanneer je naar een warme bestemming gaat is voldoende drinken belangrijk. Neem bij elke maaltijd 1-2 glazen water en zorg ook dat je water meeneemt wanneer je een dagtripje of excursie gaat doen. Op het strand of bij het zwembad is water ook de beste dorstlesser. Beperk alcoholische dranken of sapjes bij voorkeur tot maximaal 1-2 glazen per dag en wissel verder af met water of thee.

5. Beweeg!

Wandelen, fietsen of zwemmen kan bijna overal. Op vakantie gaan is dus zeker geen reden om minder te gaan bewegen. Je hebt er tenslotte alle tijd voor! Een wandeling door het park, over de boulevard of door de gezellige winkelstraatjes is een perfecte manier om na een maaltijd je verbranding goed aan het werk te zetten. Bij veel campings of hotels zijn leuke beweegactiviteiten waar je aan mee kunt doen. Kom uit je comfortzone en doe mee met aquarobics, ga een potje tennissen of ga op de fiets de omgeving verkennen.

Ik hoop je met deze 5 tips weer een stapje verder te helpen naar een gezonde leefstijl, zowel thuis als op vakantie. Heb jij nog tips of vragen over hoe je op gewicht blijft tijdens je vakantie? Deel het gerust hieronder in de reacties.