Op Facebook komt er in mijn tijdlijn een video van TIME.com voorbij met de titel: Top 10 Foods Dietititans Never Eat. Meteen denk ik: “daar gaan we weer..”, maar ik kan het toch niet laten om het filmpje te bekijken. Gelukkig kan ik me aardig vinden in de genoemde producten, maar ik zou graag wat meer uitleg willen geven. Hierbij dus mijn mening over de top 10 van voedingsmiddelen die diëtisten nooit eten (volgens Time.com!).

Wit brood

Wit brood bevat veel minder vezels dan bruin of volkoren brood en wordt daarom niet aanbevolen. Ik koop zelf altijd volkoren brood bij de bakker of supermarkt en zelfs als ik ergens ga lunchen en mag kiezen, dan ga ik voor bruin brood. Natuurlijk geniet ik af en toe wel van een wit stokbroodje bij de barbecue of ik maak een ciabatta broodje klaar.

Light pindakaas

Light producten leveren soms gezondheidsvoordelen op, maar light pindakaas is daar GEEN voorbeeld van. Bij light pindakaas zijn de goede vetten er uit gehaald en is er suiker voor in de plaats terug gestopt om de smaak te behouden. Tegen mijn cliënten zeg ik meestal dat light pindakaas meteen de prullenbak in mag! Ik eet dus inderdaad nooit light pindakaas.

Glutenvrije snacks

Glutenvrij eten is noodzakelijk voor mensen met coeliakie (glutenintolerantie) en kan verbetering van klachten geven bij mensen met een glutensensitiviteit. Ga echter niet mee in de hype van glutenvrij eten wanneer je verder gewoon gezond bent, want deze producten zijn vaak duurder en niet perse beter.

Vetvrije snacks

Net zoals bij de pindakaas betekend vetvrij vaak suiker toegevoegd. Magere vruchtenyoghurt is ook zo’n typisch voorbeeld van weinig vet, maar veel suiker. Vergelijk dus altijd de verpakkingen om te kijken of het daadwerkelijk een gezonder product is.

Bewerkt vlees

Bewerkt vlees is al het vlees dat gerookt, gedroogd of gezouten is, of waar conserveringsmiddelen aan zijn toegevoegd. Deze vleessoorten worden gelinkt aan een verhoogd risico op darmkanker. Ik probeer zelf om zeker niet meer dan één keer per week een bewerkte vleessoort bij de warme maaltijd te nemen en wissel dus af met kip, vis, ei of vegetarische vervanging. Wel eet ik regelmatig een tosti met ham of salami, maar dat gebeurt soms 2 keer per week en dan weer 2 weken niet.. Balance is the key denk ik!

Yoghurt snacks

Mueslirepen met yoghurt, rijstwafels met yoghurt, liga milkbreak, het klinkt allemaal heel gezond. Dit soort snacks bevatten echter een hoop toegevoegde suikers en hebben weinig voedingswaarde, dus ik haal het niet in huis.

Frisdrank en sportdrank

Frisdrank en sportdrank bevat veel suikers en is daarom niet zo handig wanneer je op je gewicht wilt letten. Ik drink vrijwel altijd water of thee, maar ik zie niet zoveel kwaad in af en toe mijn colaatje zero. Ik koop af en toe een paar blikjes, zodat ik de hoeveelheid kan beperken en niet meteen een hele fles open heb staan. Sportdrank is alleen handig wanneer je langdurig sport, dus is voor de meeste mensen overbodig.

Melk/yoghurt met een smaakje

Vifit, Optimel, Mona toetjes, er is keuze genoeg voor zuivel met een smaakje. Helaas bevatten deze meeste producten veel toegevoegde suikers of toegevoegde zoetstoffen. Als ik zin heb in yoghurt met een smaakje doe ik er gewoon wat fruit door, veel gezonder!

Kaas

Dat vond ik toch een bijzondere in de lijst. Kaas bevat veel zout en veel verzadigd vet, dus ja hier moet je inderdaad niet teveel van eten. Echter is de Nederlandse aanbeveling voor volwassenen ongeveer 40 gram kaas per dag, dus ik blijf het gewoon lekker eten!

Dressing

Kant en klaar dressing bevat vaak allerlei toegevoegde smaakstoffen, suikers en zout. Ik gebruik het niet zo vaak, maar toch heb ik altijd wel een flesje staan om mijn rauwkostsalades wat op smaak te brengen. Zelf maken is natuurlijk veel gezonder, maar als je de hoeveelheid beperkt tot één eetlepel kan af en toe wat dressing prima.

Conclusie

Graag wil ik je inspiratie geven voor een gezonde leefstijl. Ik geloof niet in verboden voedingsmiddelen, maar in een gezonde variatie met af en toe een extraatje. Ik ben benieuwd of jullie deze blog interessant vonden, laat me het weten via een reactie hieronder!